وزیر صنعت: با حذف قیمت‌ گذاری دولتی خودرو ارزان

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قرارداد پژو با ایران خودرو اعلام کرد که خودروهای تولیدی پژو در ایران باید حداکثر ۳ سال از عرضه اولیه‌شان گذشته یا محصولات نو و جدید باشند. او معتقد است در صورت حذف قیمت‌گذاری دولتی، خودرو در بازار ارزان می‌شود. همراه زومیت باشید.
هفته پیش قرارداد همکاری پژو و ایران‌خودرو در پاریس با حضور ریاست جمهوری ایران و فرانسه به امضاء رسید و بر اساس آن مقرر شد خودروهای پژو ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ در ایران تولید شوند.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این قرارداد اعلام کرد: «در قرارداد پژو، مشارکت دو طرف به صورت مساوی خواهد بود و براساس آن، ‌مدل‌های خودرو پژو که در ایران تولید خواهند شد، حداکثر باید سه سال از عرضه آنها گذشته باشد و قرار است برخی از خودروها نیز جزو دسته تازه عرضه شده و محصولات جدید باشند.»

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، حدود ۱۵ ماه برای شروع تولید این خودروها زمان درنظر گرفته شده است که تلاش بر این است که این مدت به ۱۲ ماه کاهش یابد. در قرارداد با خودروسازان خارجی، از ۴۰ درصد قطعه سازی داخلی شروع شده تا در مدت ۲ سال به ۸۰ درصد تولید داخل برسد.

محمد رضا نعمت زاده معتقد است که در مجموع سیاست ما در صنعت خودروسازی، به روزنگه داشتن است و در راهبرد ۱۰ساله خودروسازی، از سه میلیون خودرو تولیدی دو میلیون را برای مصرف داخل و یک میلیون را برای صادرات خواهیم داد.

او درباره نحوه قیمت گذاری و مباحث پیش آمده در این موضوع گفت:

سرمایه گذاران و خودروسازان خارجی با قیمت‌گذاری دولتی موافق نیستند، بنابراین به آنها گفته‌ایم که قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا خواهد بود. معتقدیم اگر قیمت‌گذاری دولتی نباشد، خودروها ارزان‌تر خواهند شد. در تولید خودرو انحصاری وجود ندارد و واردات خودرو هم آزاد است. پارسال بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد شد که مقدار ارزی که برای واردات این تعداد خودرو پرداخت شده، مساوی با یک میلیون و۲۰۰ هزار خودروی ساخت داخل است.
نعمت زاده با اشاره به اینکه با خودروساز فرانسوی دیگری هم در حال مذاکره هستیم اما هنوز به عقد قرارداد نرسیدیم، ادامه داد: «با شرکت خودروسازی ایتالیایی و آلمانی نیز در حال مذاکره هستیم و علاوه بر سواری برای ساخت خودروهای سنگین از جمله اتوبوس و کامیون مذاکراتی را با این کشورها انجام داده‌ایم.»


کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت دانش پیام بامداد است.

طراحی و برنامه نویسی توسط : کیامیکس