ایران در فهرست کشورهای پرمصرف طلا قرار دارد

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: رکود، تولید طلا در کشور را به یک‌سوم کاهش داده است اما ایران در فهرست کشورهای پرمصرف طلا قرار دارد.
محمد کشتی‌آرای در تشریح وضع بازار طلا اظهار کرد: بازار طلا و سکه در مهرماه و در ماه محرم با رکود و کاهش تقاضا مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: دادوستدها در این ایام کاهش پیدا می‌کند، طی سه هفته اخیر هم در بازارهای جهانی و هم در بازار داخلی ما نوسانات زیادی روی قیمت طلا داشتیم.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به اینکه این نوسانات باعث شد تا قیمت طلا و سکه به بالاترین سطح خود در پنج سال اخیر رسید، تصریح کرد: فعلاً وضعیت بازار متعادل است و دادوستدها در حداقل خودش قرار دارد و متقاضی خرید در ماه محرم و صفر کم است.
کشتی‌آرای با بیان اینکه این شرایط باعث افزایش قیمت و یا کاهش قیمت طلا و سکه نخواهد بود، اضافه کرد: چون قیمت جهانی طلا تعیین‌کننده قیمت در بازار کشور است.
وی با تأکید بر اینکه ایران در فهرست کشورهای پرمصرف طلا در جهان قرار دارد، تصریح کرد: این مصرف بالا به دلیل بعد فرهنگی ایران برمی‌گردد، طلا در ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به اینکه طبیعتاً در چند سال اخیر با وجود رکود اقتصادی تولید طلا در کشور به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: ناشی از رکودی است که گریبان اقتصاد کشور را گرفته است.
کشتی‌آرای با بیان اینکه این رکود در بازار طلا و سکه در بازار سایر اصناف هم وجود دارد، تصریح کرد: این رکود اتفاق غیرمعمولی نیست، گاهی اوقات رکود و گاهی هم رونق اقتصادی وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه طلا در سبد خانواده‌ها نقش اساسی ندارد، اضافه کرد: طبیعتاً نمی‌توان گفت که چرا مردم طلا نمی‌خرند، باید مازاد درآمد خانواده صرف مصارف تزیینی و زینتی شود.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در پاسخ به سؤالی با موضوع نقش قراردادهای سیاسی بین‌المللی مانند برجام در نوسانات بازار طلا با اشاره به اینکه مسائل بین‌المللی تأثیرش را بر قیمت جهانی می‌گذارد، تصریح کرد: هر اتفاق سیاسی و اقتصادی بین‌المللی بر قیمت جهانی طلا تأثیر می‌گذارد.
کشتی‌آرای با اشاره به اینکه هرگونه نوسان و اتفاقی در بازار طلای جهان، تأثیرات خود را بر بازار ایران که تجارت آزاد دارد، می‌گذارد.
وی اظهار کرد: طبیعتاً برخی اتفاقات داخلی می‌تواند روی قیمت ارز تأثیر داشته باشد و همیشه با کاهش و یا افزایش شاهد نوسان هستیم و مذاکرات و اتفاقات سیاسی بین‌المللی روی قیمت جهانی تأثیر می‌گذارد.


کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت دانش پیام بامداد است.

طراحی و برنامه نویسی توسط : کیامیکس