رای الیوم: امید بستن برخی کشورهای عربی به آمریکا خودکشی است

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن در مطلبی با اشاره به اینکه آمریکا بار دیگر یکی از همپیمانان خود یعنی نیروهای دموکراتیک کرد سوریه را کنار گذاشت نوشت: همپیمانی برخی کشورهای عربی با آمریکا و امید داشتن آنها به حمایت های این کشور، خودکشی محض است.
به نوشته امروز (یکشنبه) روزنامه رای الیوم، دولت آمریکا در روزهای گذشته دو مرتبه از تصمیم هایی که گرفته بود عقب نشینی کرده است؛ نخست: اعلام توقف کمک های خود به نیروهای دمکراتیک کرد سوریه به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و دوم صرفنظر کردن از بستن دفتر جنبش فتح در واشنگتن که پیش از این تهدید کرده بود در صورتی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مذاکرات بدون پیش شرط با اسراییل شرکت نکند، دفتر جنبش فتح را خواهد بست.
*این عقب نشینی های خفت بار نشان دهنده سه امر اصلی است:
نخست: ایالات متحده آمریکا عظمت و هیبت گذشته خود را در جهان و بخصوص خاورمیانه از دست داده و تهدیدهای واشنگتن جز اندکی کمی را به هراس نمی اندازد.
دوم: کشورهای قدرتمند و ضعیف در سطح بین الملل همپیمانان جدیدی مانند روسیه یا چین یا هر دو این کشورها را باهم جایگزین آمریکا کرده اند.
سوم: آمریکا بسیاری از همپیمانان خود را زمانی که می بیند آنها تنها بارسنگینی به لحاظ استراتژیک روی دوشش هستند، کنار می گذارد.
رجب طیب اردوغان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را میان دو گزینه قرار داد یا همپیمانی با ترکیه که یکی از اعضای اصلی پیمان ناتو محسوب می شود، یا ادامه سیاست های خود در حمایت از کردهای سوریه که تهدیدی برای ترکیه و امنیت و ثبات آن در نظر اردوغان هستند.
ترامپ و دولت آن در وهله اول با غرور و زورگویی حمایت از کردهای سوریه و تسلیح آنها را انتخاب کرد و از اردوغان خواستند تا از آب دریای سیاه بنوشد، اگرچه این موضوع چندان خوشایند او نیست، اما اردوغان به سمت مسکو رفته و یک ائتلاف قوی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور برقرار کرد و قرارداد خرید سامانه اس 400 روسی پیشرفته را با این کشور به امضا رساند. وی همچنین یک نشست سه جانبه با حسن روحانی همتای ایرانی خود و نیز پوتین در شهر سوچی داشتند که در جریان آن یک استراتژی جدید برای بازنگری در امور خاورمیانه بخصوص بدون بودن آمریکا در این منطقه را ترسیم کردند.
از سوی دیگر بی توجهی فلسطینیان به تهدید بسته شدن دفتر فتح در آمریکا نتایج مطلوب خود را داشت و باعث شد تا آمریکا از تصمیم خود عقب نشینی کند و این دفتر همچنان باز بماند.
همین موضعگیری ها را کیم جون اون رهبر کره شمالی دارد که با تصمیمات محکم خود پیوسته در برابر آمریکا ایستاده و هیچگاه از حق خود در داشتن فناوری هسته ای و بکارگیری آن عقب نشینی نکرده است.
اما باید به فریب خوردگان و بزدلان و وابستگان آمریکا در کشورهای عربی را مخاطب قرار داد و گفت که ائتلاف شما با آمریکا و اسرائیل یک خودکشی است، چرا که آمریکا به زودی دست از همپیمانی با شما خواهد کشید همانطور که از حمایت کردها در سوریه و عراق روی گرداند و آمریکا در طول تاریخ خود در این زمینه پرسابقه است، همانند دست کشیدن از همپیمانی با ویتنام و فلیپین و حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر زمانی درست گفته است که کسی که آمریکا پوشش و لباس او باشد، عریان است.


کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت دانش پیام بامداد است.

طراحی و برنامه نویسی توسط : کیامیکس